Sunday 23 March 2014

T Ananda Krishnan~~~




T Ananda Krishnan


T Ananda Krishnan, USAHAWAN BERJAYA.....

Ini merupakan lagi seorang usahawan yang berjaya dan merupakan usahawan yang terkaya di Malaysia. Saya memilih usahawan ini kerana beliau boleh memberi motivasi kepada saya dan orang ramai mengenai strategi perniagaan yang berkesan. Selain itu, kebijaksanaan dan semangat yang kental juga merupakan faktor utama pemilihan usahawan ini.

Sejarah T Ananda Krishnan...

Namanya tercatat dalam sejarah sebagai orang yang bertanggungjawab meletakkan nama Malaysia di arena angkasa lepas. Bagaimanapun, bagi seorang yang melancarkan satelit geologi Measat 1 dan Measat 2 negara pada 1996, Tatparanandam Ananda Krishnan. cukup merendah diri. Mungkin ada juga yang tak pernah dengar nama usahawan berjaya dan juga orang kedua terkaya Malaysia itu.  Oleh itu saya di sini ingin memperkenalkan dan menceritakan serba sedikit mengenai beliau. Nama sebenarnya adalah Tatparanandam Ananda Krishnan. Berumur 75 tahun dan dilahirkan di Brickfields, KL pada 1hb April, 1938. Beliau merupakan bekas pelajar Harvard University dalam jurusan MBA. Sebelum itu beliau belajar Sains Politik di Australia. Sekolah awalnya adalah di Sekolah Tamil Vivekananda, Brickfields. Jumlah duit dalam poketnya dianggarkan dalam lingkungan RM32 Billion. Oleh itu beliau di label sebagai orang kedua terkaya di Malaysia. Uniknya Ananda Krishnan ini adalah, dia tak pernah muncul di tempat awam. Malah dia tak pernah terlibat dalam semua urusan perniagaannya dan tak pernah hadir dalam mana-mana mesyuarat agung syarikat kepunyaanya. Beliau mempunyai 3 orang anak hasil daripada dua perkahwinan. Dua orang dari perkahwinan pertamanya dan seorang dari perkahwinan kedua. Begitulah serba sedikit fakta berkenan orang kaya nobor dua negara kita. Seorang usahawan berjaya yang asalnya bersekolah di Sekolah Tamil sahaja dan kemudiannya menyambung pelajaran ke Harvard. Jika pelajar sekolah Tamil boleh jadi macam itu, maknanya sekolah pondok lebih-lebihlah lagi berupaya mencapai kejayaan yang sama. Satu lagi fakta menarik yang boleh kita lihat adalah betapa beliau tidak menguruskan semua perniagaannya secara terus sebaliknya melepaskan pada beberapa individu profesional yang cukup berkaliber

Pembangunan Perniagaan...


Ananda mula membuat duit pada awalnya adalah dalam kegiatan perdagangan minyak dengan menggunakan syarikatnya MAI Holding Sdn Bhd. Dari situ dia terbang tinggi sehingga menjadi Tycoon dalam industri perjudian, media, telekomunikasi dan jana tenagaSyarikat utamanya di Bursa Saham adalah, Astro, Maxis dan Bumi Armada. Ketiga-tiganya mencecah nilai pasaran RM81.48 Billion. Sebagai usahawan dia merasakan nikmat kejayaan dan juga padah kegagalan. Namun kejayaannya jauh lebih banyak daripada kegagalan. 
Tidak dinafikan usaha beliau banyak mempengaruhi kehidupan berjuta-juta rakyat Malaysia menerusi rangkaian satelit Astro, Maxis dan rangkaian pawagam Tanjung Golden Village. AK ialah seorang pedagang minyak pada lewat 1970an. Ketika itulah beliau menubuhkan Exoil Trading yang kemudian bergabung rakyat Amerika, Tom Cantwell bagi mendapatkan hak menggerudi konsesi minyak daripa Indonesia kepada Amerika, semuanya meliputi kawasan 2.5 juta hektar.Kebangkitan beliau secara mendadak adalah berasaskan 'berkat kejituan dan kesungguhhannya, berada di tempat dan pada masa yang sesuai, disamping mengenali orang yang betul'. 
Hubungannya yang rapat dengan Sheikh Ahmed Zaki Yamani ketika sama-sama menuntut di HarvardUniversity banyak membantunya Yamani kemudian menjadi Menteri minyak Arab Saudi. 


Kejayaan pelaburannya mendorong majalah Forbes menyiarkan kisahnya dalam satu edisi pada tagun 1997. Beliau disenaraikan di kalangan jutawan dan hartawan dunia 2001 dengan anggaran asset US1.3 bilion(US$1=RM3.80) Majalah korporat Malaysia, Malaysian Business turut menyenaraikan Ananda dalam edisi 16 Februari 2003 sebagai rakyat Malaysia terkaya dengan aset dianggarkan bernilai RM8.7 bilion. 
Perniagaannya yang pelbagai itu merentasi setiap benua. Antara pelaburannya yang paling bermakna ialah Philippine Animated Studios Incorporated, Inc (Pasi) yang menerbitkan siri kartun Kampung Boy hasil nukilan Datuk Mohd Nor Khaled atau Lat. Siri ini memenangi anugerah Siri TV Terbaik ( bagi kategori siri 13 minit keatas) di Festival Filem Antarabangsa Kartun di Perancis pada 1999. Siri ini itu adalah usahasama di antara Astro dan Matinee Entertainer yang berpejabat di Los Angeles
Selain itu, pembangunan perniagaan beliau dalam astro dan maxis juga banyak memberi impak yang positif di mana beliau sangat bijak dalam mengatur strategi dalam menjalankan perniagaan beliau dengan menawarkan pelbagai pilihan yang menarik kepada para pelanggan.






































































































































No comments:

Post a Comment